hubený

Chcete být hubení, zdraví a plní síly? Budete muset změnit svůj život!

kiNový rok je časem řady předsevzetí. Velká část z nich se spolu s tím, jak naše společnost tloustne, týká hubnutí a zdravého životního stylu. Problém je ale v tom, že naše hmotnost a zdraví je do velké míry dána v naší hlavě a nikoliv v tom, že si týden nedáme čokoládový dort. Albert Einstein kdysi řekl, že: „Definice šílenství je dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky.“ Přesto si myslíme, že nám stačí pár týdnů až měsíců držet dietu, abychom se pak mohli vrátit k původnímu životnímu stylu, který by však tentokrát neměl vést k nárůstu hmotnosti a zdravotních obtíží jako dříve. Trvalo mi více než 10 let, než jsem pochopil, že takhle to opravdu nefunguje. A když to konečně přišlo, shodil jsem 20 kilo během tří měsíců, nemluvě o celé řadě pozitivních dopadů, které nový styl života měl nejen na moje tělo, ale i mysl. Je to tak. Pokud chcete být hubení, zdraví a plní síly, budete muset změnit svůj život!

Proč se mi nikdy dřív nepodařilo zhubnout

Když jsem byl malý kluk, tak jsem býval vždycky celkem hubený. Zlomilo se to až někdy na konci střední školy. Dost možná díky práci. Desítky party a rautů s vybranými lahůdkami ročně a k tomu nějaký ten stres byly pro člověka milujícího jídlo a míchané koktejly zhoubou. Holt v 18ti některé věci člověk nedomýšlí a o některé věci se tolik nestará. Samozřejmě, jakmile jsem překročil určitou hranici (u mě obvykle 120 kilo, přičemž měřím 202 cm), tak jsem začal řešit, že potřebuju zhubnout. A tak začala má nekonečná více než desetiletá série hubnutí a opětovného tloustnutí. Hodně jsem cvičil (a hodně bylo jeden čas třeba i 3 až 6 hodin denně, 6 dní v týdnu), držel nejrůznější diety, ale nikdy nic nefungovalo. Pod 112 kilo jsem se dostal jen výjimečně, a tak jsem 112 kilo přijal za svoji dlouhodobou „dobrou“ hmotnost, kdy jsem si připadal v pořádku. Sice jsem věděl, že kvůli svému srdci „bych měl“ zhubnout a můj kardiolog mi to sem tam připomněl, ale moje „zhubnout“ bylo právě těch 112 kilo, což při 202 cm i podle tabulek prostě znamenalo nadváhu. Problém byl totiž v tom, že tím, že jsem sám sebe vnímal jako „v pořádku“ a smířil se s určitou hranicí nadváhy, tak jsem nikdy vlastně doopravdy zhubnout nechtěl. A proto jsem také nikdy nezhubnul. Vždy, když jsem dospěl ke 112 kilo, tak jsem si řekl, že už je to dobré, že níž se beztak nedostanu, a přestal jsem s dietou. Horší byl ale fakt, že jsem se vlastně vrátil k předchozímu životnímu stylu, který vedl k onomu nárůstu hmotnosti a, kupodivu, k němu vedl pak zase znovu a znovu. Pořád mi ale nedocházelo, že je to vlastně celé špatně. Že koncept – „teď budu chvíli jíst zdravě a cvičit a až zhubnu, tak zase budu jíst a pít co chci a kdy chci“ je naprostý nesmysl, že diety z principu nefungují! TIP: Pokud by vás zajímalo, jak se mi podařilo zhubnout 20 kilo za 3 měsíce, bez jakýchkoliv „zázračných“ přípravků, prostě jen změnou životního stylu, a nemáte problém s angličtinou, podívejte se na kilosmustdown.wordpress.com, kde celou proměnu najdete popsanou den po dni.

Jste to, co jíte

DSCN5513_editedČeština je nádherný a pestrý jazyk plný moudrosti, kterou už dnes ale nevnímáme. Jedna z lidových moudrostí říká, že jste to, co jíte. Málokdo se přitom zamyslí nad hlubším významem tohoto sdělení. Tím spíš, že toto konstatování vyvolává asociace se známým televizním pořadem na Primě. Zkuste se ale zamyslet nad tím, co se nám tato ústní lidová slovesnost snaží vlastně sdělit. Když pijete alkohol, dáte si svíčkovou se sedmi, zajdete si na menu k McDonaldu, atd. i přesto, že víte, že to není zdravé, co to vlastně o vás samotných vypovídá? Vy jste vlastně tím, kdo vám bodá nůž do vlastních zad, protože dobrovolně konzumujete něco, o čem jste sami přesvědčeni, že vám to vlastně nesvědčí. Je to tak. Miliony lidí si právě teď vědomě ničí své tělo a své zdraví s omluvami typu, že „pro jednou se nic nestane,“ „co bych jinak z toho života měl,“ apod. Jsou to ty samé miliony lidí, kteří pak mají problém s nadváhou a s celou řadou nemocí, ať už jde o ty relativně nevinné schované pod souhrnnou nálepkou „problémy se zažíváním“ anebo po ty zásadnější jako je cukrovka.

Zdraví je otázka životního stylu

IMG_7864-1Pokud chce být člověk zdravý, musí zdravě žít. Jistě, jsou výjimky, co každý den dají kachnu a pět piv a přesto jsou hubení a zdraví, ale to jsou jednak skutečně jen výjimky a jednak je otázkou, jak dlouho jim to vydrží. Pokud jste se rozhodli, že váš současný zdravotní a tělesný stav vám nevyhovuje, znamená to, že budete muset něco začít dělat jinak, protože tak, jak jste to dělali doposud, to očividně nevedlo k požadovanému výsledku. A jak říkal Albert Einstein – dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky by bylo šílenství. Je tedy potřeba zkusit přijít na to, co všechno bude potřeba dělat jinak. Obvykle i pro velkou změnu stačí relativně „málo“ – více se hýbat a přestat jíst a pít zdraví škodlivé věci. Navždycky. To je to klíčové. Jistě, můžete si sem tam dát něco nezdravého, pokud vám to opravdu chutná, ono vás to skutečně nezabije. Když mi moje nutriční terapeutka přikázala jíst nezdravé věci jako třeba jitrničky, o kterých jsem jí básnil, tak mě to popravdě trochu zarazilo. Měla k tomu ale krásné zdůvodnění: „Pokud si člověk bude odpírat to, co má rád, jednoho krásného dne jeho pevná vůle povolí a on se toho zkrátka přejí a navíc se mu pak třeba ani nebude chtít vracet zpět ke zdravé stravě. Pokud si ale ony nezdravé věci sem tam dopřeje, tak podle jejích zkušeností obvykle zjistí, že už mu to tolik nechutná a hlavně, že se po tom necítí dobře.“ A měla pravdu. Po pár měsících zdravého životního stylu už jsem najednou na ty nezdravé věci přestal mít chuť, a když jsem si nějaké dal, tak chutnaly tak nějak jinak, hůř. A popravdě, tu jitrnici jsem si ani nedal. Vlastně už ji ani nechci.

Život a zdraví je jen o prioritách

Změnit od základů svůj životní styl není jednoduché. Kdyby bylo, tak na ulicích nejsou tlustí lidé a nemocnice, až na výjimky, zejí prázdnotou. Chce to odvahu, odhodlání a vytrvalost, což nejsou věci, kterých by bylo snadné dosáhnout. Musíte najít odvahu říct si, že od teď bude vše jinak, odhodlat se dát si vaše zdraví jako hlavní prioritu a vytrvat u tohoto nastavení i v okamžiku, kdy to pro vás nebude příjemné. Na změnu životního stylu musíte být připraveni. Já na ni byl připravený až ve svých 32 letech, kdy mi ortopedka řekla, že kvůli pokročilé artróze kyčlí budu muset jít na totální endoprotézu a že první volný termín by měla už někdy za měsíc. A já jí na to odpověděl, že ne, že to prostě bude muset jít jinak. Tak mi navrhla alternativu – radikálně zhubnout a cvičit cviky, co mi předepíše fyzioterapeut – napořád. Tak jsme si plácli. Život je jen o prioritách, a i když pro mě od mé operace srdce, kterou jsem podstoupil v 25 letech, bylo zdraví prioritou jednou z nejvyšších, ve skutečnosti až právě do tohoto rozhovoru nikdy dřív nebylo prioritou číslo jedna. K radikálnímu přehodnocení životních priorit bohužel i bohudík stačí často jediná sekunda. Tak málo je potřeba k tomu, abyste si uvědomili, co je pro vás v životě skutečně důležité. Smutné je, že tato sekunda přichází obvykle o několik okamžiků, dnů, týdnů, měsíců a let později, než byste byli bývali ocenili. K čemu je vám vědět, že od teď už budete po městě jezdit padesátkou, když jste právě nedobrzdili před přechodem, kde šla maminka s kočárkem. K čemu je vám vědět, že od teď už se nebudete věnovat práci dlouho do noci, ale své partnerce a dětem, když se s vámi partnerka právě rozchází. K čemu je vám vědět, že od teď už budete žít zdravě, když vám lékař říká, kolik týdnů života vám zbývá. K ničemu. Občas ale máte to velké štěstí a dostanete poslední šanci zvrátit situaci a takové štěstí jsem měl i já se svojí artrózou, tedy snad. To se ukáže třeba až za pár let. Existují ale i ti, kteří na rozdíl třeba ode mne dokáží přehodnotit své životní priority i bez toho, aby se musela udát nějaká „tragédie,“ a ti si nepochybně zaslouží obrovský obdiv!

Jestli chcete změnu, začněte hned

Že budu žít zdravě, jsem se rozhodl 8. září 2014, v 10 hodin. To byl okamžik, kdy jsem začal a od základů jsem změnil ve své životosprávě úplně všechno. Přímo v ten okamžik, ne „až od zítřka, od nového roku, až na prší a uschne apod.“ A přesně tak to se změnami funguje. Jestli chcete něco změnit, udělejte to teď. Když se vám nelíbí film, na který se zrovna díváte v televizi, taky ji nevypnete anebo nepřepnete až teprve, když onen film skončí. S životem je to stejné. Pokud chcete něco na sobě změnit, změňte to hned. Drtivé většině lidí v tom naprosto nic nebrání. O těch několika málo výjimkách, které si to např. ze zdravotních důvodů nemohou dovolit, se teď nebavíme.

Nový životní styl nebude s tím starým zcela kompatibilní

Pokud mohu mluvit z vlastní zkušenosti, tak změna životního stylu se skládá ze čtyř klíčových oblastí.

Strava

DSCN5770_editedTo už jsme probrali výše. Základem zdravého životního stylu je zdravá a chutná strava. Každému chutná něco jiného, a tak pokud to s přechodem na zdravý životní styl myslíte vážně, vřele doporučuji obrátit se na nutriční terapeutku, jako jsem to udělal já. Moje motivace k tomuto kroku byla jasná – věděl jsem, že sám to nezvládnu, protože jsem to sám nezvládnul už mockrát. Teď s odstupem času ale i tak vím, že je nanejvýš vhodné všechny kroky konzultovat s výživovým specialistou anebo rovnou vaším lékařem.

Cvičení

Pravidelné cvičení by mělo být nedílnou součástí našich životů, i když nechceme nic měnit. NHS, britská obdoba českého státního zdravotnictví, doporučuje 30 minut chůze denně, pokud se chceme udržet fit. Budete-li chtít ještě zhubnout, bude to zezačátku vyžadovat mnohem více úsilí. Osobně jsem začínal na 3,5 hodinách cvičení denně, další měsíce už to bylo jen kolem dvou a méně, což ale nebylo primárně kvůli hubnutí, ale kvůli tomu, že jsem potřeboval vyřešit řadu dalších ortopedických problémů, kvůli kterým jsem vlastně na tu ortopedii dorazil. Podařilo se to během tří měsíců. Nicméně, s takto intenzivním cvičením jsem začal až po konzultaci se svým lékařem, respektive kardiologem, kam jsem zašel hned ten samý týden. Navíc i tady jsem se svěřil do péče odborníka – konkrétně fyzioterapeuta, protože jsem věděl, že i když jsem dříve cvičil třeba i 3 až 6 hodin denně a 6 dní v týdnu, tak to nikam nevedlo a navíc jsem potřeboval vyřešit svá bolavá záda, kvůli kterým jsem tam přišel. Skvělý trenér anebo fyzioterapeut je pro hubnutí ale stejně podstatný jako zdravá strava, možná i trochu víc, protože nesprávným cvičením si můžete zdraví i poškodit.

Trávení volného času

DSCN5255_editedPokud se rozhodnete pro zdravý životní styl, projde právě vaše trávení volného času asi tou nejradikálnější proměnou. Řada našich (zlo)zvyků totiž pramení z toho s kým a kde se stýkáme. Pokud víkendy trávíte s přáteli po barech, je nepravděpodobné, že se vám podaří ze dne na den vydržet o čaji a o vodě. Navíc kamarádi vás často budou přesvědčovat, ať pro jednou uděláte výjimku, dáte si s nimi panáka, atd., což v době, kdy i tak musíte bojovat sami se sebou a pokušeními kolem vás, není rozhodně žádoucí. Pokaždé, když jsem se rozhodl změnit styl svého života, to tak bylo nevyhnutelně provázeno i změnou přátel a lidí, se kterými jsem se stýkal. Při přechodu na zdravý životní styl však tato změna byla nejcitlivější, protože jsem potřeboval „ušetřit“ dostatek času na cvičení i na domácí vaření. Jak jsem psal již výše – žádná změna není snadná a jak řekl jeden moudrý Američan, kterého jsem potkal na Pradědu: „There’s a price you have to pay for everything you choose,’ neboli volně přeloženo do češtiny: „V životě zaplatíte za každou vaši volbu.“

Práce

Práce je pro spoustu lidí, bohužel, životní prioritou číslo jedna, což se pak promítá i na jejich zdraví. Ostatně nejedno mé ztloustnutí bylo způsobeno přílišným stresem, nedostatkem pohybu (kvůli práci) a špatným stravováním (často taky kvůli práci, protože na oběd zůstalo třeba jen pět minut). Mnoho lidí bere svou práci vážněji, než je ve skutečnosti potřeba. Faktem ale je, že pro mnoho lidí je jejich práce doslova zhoubou. Odejít z ní pro ně může být podmínkou nutnou k tomu, aby se jejich zdraví zlepšilo. Není to však jednoduché. Tím spíš, že za takovou práci obvykle dostávají vysokou mzdu, protože zaměstnavatel dobře ví, že jinak by z ní odešli anebo, pokud je to jejich vlastní firma, vydělávají hodně peněz, protože dobře vědí, že kdyby to tak nebylo, tak by s tou prací na minutu sekli. Pokud máte přesně takovou práci a sami cítíte, že řada zdravotních problémů pramení právě odtud, nezbývá mi, než vám popřát hodně odvahy a trpělivosti, abyste jednou dospěli k tomu, že peníze a postavení, které vám tato práce přináší, za vaše zdraví nestojí. Ti, kteří k tomuto rozhodnutí dojdou, pak mají dvě možnosti – vynutit si nová pravidla, za kterých budou ve stávající práci fungovat, anebo odejít jinam.

Je čas se rozhodnout

KompasPokud opravdu chcete být hubení, zdraví a plní síly a nyní se tak rozhodně necítíte, stojíte před jedním z nejdůležitějších rozhodnutí svého života, jehož výsledky si však nikdy nebudete moci ověřit. Zatímco člověk, který dostane ve 40 infarkt, si může říkat – že já jsem nežil zdravěji, tak člověk kterému ani v 60 nic není, jen těžko může vědět, že mohl žít třeba ještě pět let starým způsobem života a nic by to na jeho stavu nezměnilo. Je to zkrátka o tom zaměřit pozornost výlučně na vás a vaše zdraví, což pro mnohé bude možná poprvé v životě, a stanovit si nové životní priority. Pokud již nadešel váš čas a cítíte, že teď je ta správná doba změnit váš životný styl, přeji vám hodně úspěchů a pevnou vůli! Pokud si myslíte, že postačí, když budete pravidelně cvičit, jíst o něco zdravěji a zbytek může zůstat při starém, jako jsem si dlouhá léta myslel já, přeji vám z celého srdce, aby vám to skutečně stačilo. Kdybyste cítili, že se postupem času nic nezlepšuje, nebojte se mě kontaktovat a společně to určitě zvládneme.

6 comments

    1. Hezký den Lenko, díky moc za upozornění. Přestal jsem platit tu doménu, tak tu rovnou změním odkaz. Starý blog je na kilosmustdown.wordpress.com a budu to tam muset ještě přenastavit, tak mi dejte chvilku 🙂

      Liked by 1 person

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s