Jak si plnit své sny

Velká část lidí netuší, jaké jsou jejich sny. Zní to sice zvláštně, ale je to tak. Když se teď zeptáte sami sebe, co byste si z celého srdce nejvíc přáli, jak dlouho vám bude trvat, než budete znát odpověď? V dnešní době máme čím dál tím méně času snít. Vlastně často už ani nesníme. Jak si ale plnit své sny? A jak u toho zůstat v přítomném okamžiku a nepřesunout svůj život do budoucnosti?

Co je můj sen?

Trenčianský hradCo je váš sen? Možná žádný teď nemáte. Pokud ne, nepropadejte panice, nemá smysl mít za každou cenu nějaký sen, jen abyste si nemuseli připadat méněcenní. Třeba ti, co svůj sen žijí, často žádný další nepotřebují. Pokud ale teď nežijete svůj sen a něco vám ve vašem životě vadí. Je na místě zeptat se, co to je, proč se vám to děje, co s tím můžete dělat a jak se s tím vypořádáte. A sen jako takový? Dejte tomu čas, jednoho dne přijde.

Možná ale svůj sen máte. Víte o něm, jen ho prostě teď (ještě) nežijete. Jak se k němu ale dostat? Děláte něco pro to, aby se vám váš sen splnil? Chcete a můžete pro to vůbec něco dělat? Co se stane, až budete žít svůj sen? Jak to bude vypadat?

Trocha strategického managementu nikdy neuškodí

Ve strategickém managementu se pracuje následujícím způsobem. Firma si definuje svoji vizi – to, kam by se chtěla v budoucnu dostat. Pro Microsoft to na začátku byl – počítač na každém stole. Jak vidíte, dnes je původní sen Billa Gatese a dalších spoluzakladatelů Microsoft skutečností. K naplnění vize vede strategický plán – ten popisuje hlavní milníky – strategické cíle – které bude třeba postupně pokořit, aby se sen mohl jednoho dne naplnit. Jednotlivé strategické cíle můžete mít rozplánovány třeba v horizontu následujících 5 let. Abyste k nim dospěli, je třeba každý z nich rozdělit na dílčí, operativní, cíle, kterých bude třeba v jednotlivých letech dosáhnout. No a konečně k naplnění operativních cílů pak vede plnění dílčích kvartálních, měsíčních, týdenních či dokonce denních cílů v průběhu celého roku. Toliko naplňování snů firem a korporací, kde navíc každý cíl je (v lepším případě) definován pomocí SMART metodiky, neboli je konkrétní, měřitelný, odsouhlasený, realistický a definovaný v čase. Jak takový SMART cíl vypadá v běžné životní praxi? Zítra odpoledne (definovaný v čase) si půjdu ven zaběhat (konkrétní) a uběhnu 10 km za méně než 1 hodinu (měřitelný, realistický a odsouhlasený).

Otázka zní, jak překlopit to, jakým způsobem se naplňují sny korporací do toho, jakým způsobem si můžete plnit své sny vy. Předně, řada našich snů ze své podstaty nevyhovuje SMART metodice, protože není jasně definovatelná v čase, konkrétní ani měřitelná. Snažit se konkrétně definovat sen člověka, který je teď nemocný a chce se uzdravit, je hloupost. Strávili byste jeho přesným vydefinováním dlouhé hodiny a ze snu by se stala neosobní „technická specifikace“ na 4 strany A4. To, co funguje v korporátním světě, aby pomohlo nastavovat výkonnostní ukazatele (KPI), podle kterých jsou pak třeba i hodnoceni zaměstnanci, tak v osobním životě nejde dost dobře použít. Zejména manažeři se o to ale často snaží.

Cesta ke snům je dlážděna jednotlivými dny

DSCN1758Mně osobně se při mé radikální změně životního stylu popsané den po dni na kilosmustdown.wordpress.com osvědčila jiná technika, která taktéž staví na zásadách strategického plánování, ale bez výkonnostních metrik a složitých a přesných definic jednotlivých cílů. Na začátku byl jasný sen – konkrétně zhubnout pod 100 kg, respektive ten mnohem větší – zbavit se špeků kolem ledvin. Zhubnutí pod 100 kg tedy bylo de facto strategickým cílem. Aby ho bylo možné dosáhnout, bylo nutné zhubnout každý měsíc, kdy probíhala konzultace s nutriční poradkyní, určitý minimální počet kil. Zároveň bylo nutné posilovat šikmé břišní svaly, aby špeky kolem ledvin začaly postupně mizet. To byly operativní cíle, už ne tak snadno měřitelné. Pro jejich naplnění ale bylo potřeba každý den něco udělat. To „něco“ v tomto konkrétním případě bylo v poměrně časově náročné a vyžadovalo mnoho hodin úsilí každý jeden den. Ne každý chce ale svého snu dosáhnout během pár měsíců a ne každý musí mít sen, jehož splnění vyžaduje několik hodin úporného úsilí denně. Přesto však může pro svůj sen něco malého udělat třeba i právě teď.

Co děláte pro svůj sen právě teď?

K naplnění mého snu popsaného výše tedy vedlo každodenní úsilí. To, co se odehrává právě teď, v přítomném okamžiku. Co teď jím? Je to zdravé anebo je to tučné, škodí mi to a vzdaluje mě to od mého cíle? Co teď piju? Je to pivo anebo třeba mátový čaj? Co právě teď dělám? Sedím před televizí anebo cvičím, abych se přiblížil žití svého snu? To je to, co se počítá. Klíč k naplnění vašich snů je tedy v tom, co pro ně děláte právě teď.

Tady a teďA proto jsem u dalších svých snů zavedl systém týdenního „plánování.“ Každou neděli večer jsem si řekl, co chci následující týden udělat pro naplnění toho či onoho snu. Pokusil jsem se to rozplánovat i do jednotlivých dnů, ovšem s tím, že jsem si pro to nealokoval žádný konkrétní čas a pokud daný úkol nebyl v daný den splněn, nic se nedělo. Sen by měl zůstat snem, neměl by se z něj stát pracovní úkol, který vás bude stresovat a postupem času ho začnete nenávidět. Ne, mělo by to být něco, co vás dělá šťastnými, a dělá vás šťastnými už teď. Pak nemusíte čekat se štěstím na svůj sen, ale můžete aspoň jeho část prožívat právě teď.

Je naprosto přirozené, že nesplníte vždy všechny úkoly na daný den nebo týden. Jak se k tomu postavit? Není třeba se nad tím nijak rozčilovat anebo být smutní, že jste nesplnili to, co jste si minulou neděli mysleli, že půjde splnit. Nevyšlo to dnes, vyjde to zítra. Nevyšlo to tento týden, půjde to příští. Nicméně, posouvání plnění jednotlivých úkolů je pro vás důležitou informací. Buď o tom, že jejich naplnění potrvá déle, než jste si původně mysleli, anebo o tom, že na cestě k vašim snům vás něco zpomaluje. S touto informací je proto potřeba dále pracovat.

Kouzlo jménem afirmace

Na cestě k vašim snům může být důležitým pomocníkem i tzv. afirmace. Tento mechanismus proslavila zejména Louise Hay, která s jeho pomocí na sklonku 80. let minulého století pomáhala lidem trpícím AIDS žít šťastnější život. A o co vlastně jde? Afirmace je forma autosugesce, je to vlastně takový trénink mozku. Jde o to naplno si něco představit a to prožívat. V praxi se to hodně využívá ve vrcholovém sportu, kdy si sportovec v duchu prochází celý svůj sportovní výkon krok po kroku. Ukázalo se totiž, že při správném provedení to má obdobný efekt jako skutečný trénink. Mozek zkrátka přesvědčí zbytek těla, že to, co se dělo v mysli, se dělo i ve skutečnosti. Obdobně afirmace využívají i piloti formule 1 a jiných závodů, kteří před závodem v duchu projíždějí znovu a znovu celou trasu, krok po kroku, zatáčku po zatáčce. Louise Hay pomocí afirmací pomáhala lidem s AIDS přesvědčit jejich tělo, že jim je dobře a že nejsou nemocní. Sice je to samozřejmě neuzdravilo, ale kvalita jejich života se podle nich samotných výrazným způsobem zvýšila.

Pokud nevěříte, že sugesce může mít radikálnější vliv na náš organismus, pak vězte, že už před více jak 30 lety bylo prokázáno, že může. Bylo to na případu masové hysterie na Los Angeleském stadionu, kdy na základě toho, že jednomu člověku se udělalo nevolno – podle něho z jídla – si postupně začali všichni myslet, že se rovněž otrávili jídlem, které jim bylo na stadionu servírováno, a co hůř 126 lidem začalo být skutečně špatně od žaludku a museli být převezeni do nemocnice. Ve skutečnosti jim ale vůbec nic nebylo. Příčina jejich potíží neměla fyziologický charakter, přesvědčil je o tom jen jejich mozek.

RallyA jak pracovat s afirmacemi v případě vašich snů? Louise Hay radí to, abyste si každý den ráno, když vstanete, představovali, že ten sen už vlastně žijete. Abyste naplno prožili ve své hlavě ty pocity štěstí, které vás provázejí, představovali si, jaké to přesně je, a tím přesvědčili svůj mozek, že už vlastně žijete svůj sen. Proč? Protože pokud žijete svůj sen, budete jednat jinak. S podobným „trikem“ pracuje i tzv. Solution focused brief therapy (SFBT), která ale neřeší plnění snů, nýbrž odstraňování problémů v životě (což může být pro mnohé právě oním snem).

Funguje to stejně jako u notoricky používaného příkladu rallyového jezdce, kterému se v zatáčce „utrhne“ auto. Doba potřebná k vědomé reakci se u nejlepších řidičů pohybuje kolem 0,5 sekundy. Za tu dobu auto jedoucí rychlostí 120 km/h ujede přes 15 metrů. Nevědomé reakce – drobné pohyby volantem apod. jsou ale rychlejší. A v rally se praxí ukázalo, že jezdci, který se dál dívá směrem, kterým chce jet, s velice vysokou pravděpodobností podaří situaci zvládnout. Oproti tomu řidič, který se dívá tam, kam za žádnou cenu nechce jet (např. do příkopu v zatáčce), se tam s největší pravděpodobností ocitne. A to je právě ona „věda“ za afirmacemi. Pokud si každý den budete ráno říkat, že něco určitě nezvládnete a že se máte špatně, dost pravděpodobně to nezvládnete a budete se mít špatně. Mozek se o to na vědomé i nevědomé úrovni postará. Pokud ale začnete ráno tím, že žijete svůj sen a všechno je skvělé, výsledek bude patrně odlišný. Funguje to ale tehdy a jen tehdy, když tomu budete bezmezně věřit, stejně jako ti lidé na stadionu přesvědčení o tom, že se právě otrávili jídlem.

Vaše sny se jednou splní

CestaJe to tak, vaše sny se jednou splní. A tím, kdo dokáže ovlivnit, jestli a kdy se vám splní, jste právě vy. Ovlivníte to tím, co děláte každý den. Důležité je neztrácet víru v ně, nepřestávat snít, a zároveň se kvůli tomu neuzamknout v budoucnosti. Snít o svém snu pár minut denně, např. prostřednictvím afirmace, je naprosto postačující. Mnohem lepší je každý den udělat aspoň malý krůček za svým snem a radovat se z té cesty teď, v přítomném okamžiku. Ve skutečnosti totiž právě ona cesta může být tím cílem, nikoliv naplnění toho snu. Ostatně na smyslu cesty byl v Číně postaven celý jeden filozofický směr – taoismus, a právě cestu akcentují i různá světová náboženství, včetně křesťanství a islámu. Podle toho, jakou jste šli cestou, se po smrti rozhoduje, přijdete-li do pekla nebo do nebe, kde právě ono nebe je pro hluboce věřící tím snem. I ateisté si však z cesty mohou mnohé vzít. Zatímco žití snu z vás dělá šťastného člověka, samotná cesta k žití vašeho snu z vás může postupně udělat někoho lepšího a moudřejšího, než kým jste dnes.

One comment

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s