5,5 tipů, jak se zbavit „blbé nálady“

Exprezident Havel v roce 1997 v české kotlině identifikoval tzv. „blbou náladu.“ Obecně vzato bychom tento fenomén mohli pojmenovat jako negativismus a negativní vnímání světa kolem sebe, které je, zdá se, pro Čechy poměrně typické. Dřív jsem si to sice tak neuvědomoval, ale stačilo pár rozhovorů s cizinci žijícími v České republice, a bylo jasné, že na tom něco bude. Všichni nás Čechy totiž charakterizovali jako lidi, co se neusmívají. Jak proti této „blbé náladě“ ale bojovat? Přináším vám pár tipů, jak se mně osobně podařilo nad ní zvítězit.

1) Vypusťte média

Hned první rada bude znít možná trochu zvláštně. Ale věřte mi, že to funguje – prostě přestaňte sledovat zprávy. K „mediální dietě,“ jsem se dopracovával postupně. Nejprve jsem přestal sledovat zprávy v televizi. A můj život začal být hned veselejší + jsem získal časovou volnost, protože jsem ušetřil hodinu času denně a nemusel jsem každý den v sedm večer zapínat televizi. Když jsem se pak vrátil z týdne meditace na samotě v Alpách, kde jsem nečetl ani zprávy na webu, rozhodl jsem se udělat si ověřovací pokus. Přečetl jsem si jen titulky zpráv a každý z nich jsem ohodnotil, zda nese negativní, pozitivní či neutrální zprávu. Výsledek byl poměrně jednoznačný. Nevěříte? Stejný pokus si uděláme právě teď. Vypíšu vám sem prvních pár nadpisů ze zpravy.idnes.cz v době psaní tohoto článku tak, jak šly po sobě:

  • Neplačte, je to výlet, řekli sourozencům v Klokánku. Osm dětí skončilo v ústavu
  • Souboj obrněnců pro armádu se blíží, veletrh odhalil hlavní soupeře
  • Katolické Irsko schvaluje sňatky homosexuálů, biskupové radši mlčí
  • Supermarkety ve Francii už nesmí vyhazovat jídlo, musí ho dát charitě
  • Dva roky vražd v Brně. Soud opět odložil jednání o vydání Dahlgrena
  • Zdravím, diktátore! Přivítal šéf Evropské komise Orbána v Rize
  • Mučení je v Donbasu na denním pořádku, zajatce vraždí i mladé ženy
  • Poslanci zvolili tři členy Rady ČT. Kanoistu Doktora čeká druhé kolo
  • KOMENTÁŘ: Jak vysokou cenu zaplatí Posselt za smíření s Čechy?
  • Stát po nás chtěl palivo, které neměl kam dát, hájí se firma Zemanova muže
  • Ale jo, lituji, odpovídal policii před 30 lety spartakiádní vrah

Sami si udělejte obrázek, jestli už jen samotné přečtení nadpisů ve vás vyvolává spíše dobrou anebo „blbou náladu.“ Pokud to druhé, jistě už víte, že na tomhle tipu asi něco bude.

2) Vypusťte negativní lidi ze svého okolí

DSCN3470_editedObdobnou „službu“ jako média dokáží člověku udělat i negativní lidé. Než se pustíme do hlubšího rozboru, tak bych se ale rád pozastavil u samotné definice „negativního člověka.“ Ve skutečnosti to totiž nemusí nutně být člověk, který se má špatně. Často je to i naopak. Jako negativního člověka bych proto označil člověka, který si buď neustále na něco stěžuje („Představ si, co mi ten pitomec zase udělal!“), nebo negativně hovoří o budoucnosti („Jako jo, zkusím to, ale stejně vím, že to prostě nevyjde, protože…“) anebo, co je nejhorší, vás systematicky (tj. nikoliv sem tam, když přijdete opravdu s něčím ne zrovna ideálním) zrazuje od vašich vlastních plánů („Já Ti nevím, tohle určitě nedopadne dobře, co když…?“).

Negativní člověk, ať už je to rodinný příslušník, partner, přítel, kolega, společník anebo jen někdo, koho znáte, vám nejen že bere energii, ale může ve vás zasadit semínko „blbé nálady.“ Negativní lidé jsou negativní často proto, že nejsou spokojeni sami se svým životem a nevědí, jak to změnit. Vím to, protože sám jsem si prošel všemi těmi třemi zmíněnými typy negativity. Stýkat se s negativními lidmi však může bez následků jen opravdu silný jedinec, který si jejich negativitu nenechá takříkajíc vlézt pod kůži. Většinu lidí však pravidelný styk s negativními lidmi dřív nebo později semele.

Na začátku jsem řekl, že negativní člověk nemusí nutně být člověk, který se má špatně. Řekl jsem to proto, že znám osobně pár příkladů lidí, kteří naopak ve svízelné životní situaci dokázali být velice pozitivní. A styk s lidmi, kteří jsou na tom špatně a zároveň jsou nadmíru pozitivní, je naopak něco, co vás dokáže nabít energií i nadějí, že bude líp. Třeba jako můj kamarád, kterému se přestalo dařit v byznysu, začal mít problém se splácením firemního úvěru i hypotéky, ale nikdy, ani na sekundu, nepřestal věřit, že to překoná a bude líp. Ani tehdy, když mu banky vyhrožovaly exekucemi a rušily účty. Namísto toho, aby přišel s oním typickým: „Jsem totálně v pr…“ vždycky říkal: „Jako teď je to trochu blbý, ale to bude zas dobrý. Stačí mi jedna, dvě velký zakázky, a je po problému.“ Od téhle doby si ho nesmírně vážím, mnohem víc než předtím.

3) Dejte si pozor na melancholickou hudbu a filmy

HudbaMožná vás to nenapadlo, ale vězte, že hudba, potažmo filmy anebo i knihy, mají radikální vliv na lidskou psychiku. V roce 1990 Jannay Morrow a Susan Nolen-Hoeksema ze Stanfordské univerzity provedly výzkum týkající se depresí, konkrétně fenoménu zvaného v angličtině rumination, což se dá přeložit jako přemítání o tom, co se nám v minulosti nepovedlo. Aby tento fenomén dokázaly lépe zkoumat, potřebovaly u sledovaných subjektů vyvolat smutek. A dovolte mi teď citovat přímo z jejich studie:  ‘Two sadness induction techniques, proved reliable in previous experiments, were combined to induce sadness. Subjects read a depressing story (adapted from Keltner & Ellsworth, 1987) while sad music played in the background (Clark, 1983; Sutherland, Newman, & Rachman, 1982),’ neboli smutek vyvolávaly tak, že nechaly sledované subjekty číst smutné příběhy za poslechu smutné hudby, což byly už v té době vědecky ověřené techniky, jak začít mít „blbou náladu.“

Z výše řečeného ovšem nepřímo vyplývá i návod, jak se dostat k dobré náladě. A skutečně, klinická psychologie již od roku 1916 uznává čtení inspirativních příběhů (v dnešní době sledování inspirativních filmů) o lidech, kteří prodělali a zvládli nějaké těžkosti, jako regulérní terapeutickou metodu. Tato metoda se nazývá Biblioterapie a její historie terapeutického využití ve skutečnosti sahá až do počátku našeho letopočtu do antického Říma. Lidem, kteří na tom v danou chvíli opravdu nejsou dobře, proto doporučuji prostudovat si například životní příběh Tokuji Hayakawy, zakladatele společnosti Sharp, anebo Christophera Gardnera, jehož život byl ztvárněn Willem Smithem ve skvělém filmu The Pursuit of Happyness (Štěstí na dosah).

4) Žijte v přítomném okamžiku

Tady a teďO životě v přítomném okamžiku zde slýcháváte poměrně často. Je to proto, že posledních pár tisíc let je to osvědčená jogínská metoda, která se posledních pár desetiletí uchytila i v západní psychologii (viz např. tento text v Psychology Today anebo tento článek v US News Health). Pokud se soustředíte na přítomnost, která v danou chvíli obvykle není negativní, nemáte důvod, proč mít „blbou náladu.“ Navíc si dokážete daleko víc užít to, co je kolem vás – všechny vůně, chuti, barvy, zpěv ptáků, krásu květin, atd. Lidské vidění je velice selektivní a subjektivní vjem. Coby člověk, co jeho studiu věnoval dva semestry na vysoké škole, můžu s jistotou říct, že doslova vidíme to, co vidět chceme. Tak proč toho nevyužít k tomu, abychom se cítili líp… Více o životě v přítomném okamžiku najdete v tomto článku.

5) Mějte dostatek spánku

Poslední tip je relativně jednoduchý, pokud tedy už nemáte problémy se spánkem. Jde o to, že pokud spíte, z jakéhokoliv důvodu, méně než vaše tělo potřebuje, má to negativní dopady nejen např. na vaši tělesnou hmotnost, ale i na vaši náladu, o dalších oblastech nemluvě. Spánková deprivace, jak se dlouhodobější (několikadenní) nedostatek normálního spánku nazývá, je nejen oblíbenou metodou mučení, ale má také negativní dopady na celou řadu procesů uvnitř těla, včetně hojení. V souvislosti s „blbou náladou“ nás však nejvíce bude zajímat výsledek studie Kalifornské univerzity, která se odehrála v roce 2002 na zvířatech. Ta prokázala, že NREM spánek (ten, kdy se nám nezdají sny) má přímý vliv na účinnost noradrenalinu a serotoninu, které výrazným způsobem ovlivňují naši psychiku, i naši schopnost učit se, a že NREM spánek je důležitý k tomu, aby enzymy mohly opravit mozkové buňky poškozené volnými radikály.

Z vlastní zkušenosti mohu říci, že pokud delší dobu nemám k dispozici dostatek spánku, tak se mé vnímání světa značně mění a nejde říct, že k lepšímu. Díky poruchám soustředění, které jsou jedním z přímých prokázaných důsledků nedostatku spánku, jde práce pomaleji, což znamená, že s ní člověk stráví víc času a zároveň je ještě naštvaný, že „mu to nejde.“ Navíc, ospalost a únava výrazným způsobem utlumuje vnímání pozitivních věcí kolem nás, což je další krůček na cestě k „blbé náladě.“ Je proto nanejvýš vhodné plánovat si své pracovní (i ostatní) úkoly tak, abyste se vždy dostatečně vyspali. Třeba i za cenu toho, že něco nestihnete anebo budete muset přesunout na jindy.

6) Vyvarujte se sociálních sítí

Fuck FacebookV roce 2012 ukázala společná studie dvou předních německých univerzit – Humboldt-Universität zu Berlin a Technische Universität Darmstadt, že 36,9 % respondentů mělo po používání Facebooku horší náladu a 43,8 % se naopak cítilo lépe, než si otevřelo svůj Facebook. Stojí zatím fenomén zvaný Facebook Envy, neboli Facebooková závist. Neboli to, že ve vás vyvolává fakt, že se vaši „přátelé“ na Facebooku mají lépe než vy negativní pocity. Ve skutečnosti však nejde ani tak o závist, ta se týkala jen 1,2 % respondentů, jako spíš o pocity vlastního selhání a další negativní pocity, které to v těchto lidech vyvolávalo. U více než čtvrtiny respondentů se přitom jednalo o pocity, které mohou způsobovat deprese. Pokud tak cítíte, že patříte mezi tu více než třetinu lidí, která se po využívání sociálních sítí cítí hůř, prostě je nepoužívejte. Jestli ale patříte mezi těch 43,8 % lidí, kterým sociální sítě dodávají pozitivní náladu, směle do toho!

Vaše nálada je ve vašich rukou

ÚsměvKdyž jsem byl na týden meditovat v Alpách, tak na konci každého ranního cvičení pozdravů slunci se náš učitel začal najednou hlasitě smát. Nebylo to ale spontánní. Bylo to jen další cvičení, které nás ovšem během pár desítek sekund všechny rozesmálo. Na konci cvičení jsme tak všichni odcházeli na snídani doslova „vysmátí“ a s dobrou náladou. Byl to nejlepší důkaz toho, že naše nálada je čistě v našich rukou…

2 comments

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s