5 kroků jak získat sebevědomí

Sebevědomí. Nejméně pro půlku populace naprosto nedostižný zlatý grál, zatímco pro druhou půlku populace naprostá samozřejmost. Setkal jsem se s tím už mnohokrát. Lidé touží po sebevědomí a ani peníze, úspěch, šťastná rodina či špičkové výkony ve sportu, modelingu či kdekoliv jinde jim ho prostě nezískají. Existuje ale cesta, jak se k němu dopracovat.

Jak básníci přicházejí o sebevědomí

Jsou dva typy lidí, kteří mají problém se sebevědomím. Lidé, kteří, sebevědomí nikdy neměli a lidé, kteří sebevědomí měli, ale ztratili ho. Druhý případ je paradoxně smutnější a náročnější na nápravu, protože sebevědomí vás může zbavit jen ten, komu to dovolíte. No a dovolíte to jen tomu, koho si vážíte anebo kdo vám je velice blízký. Partner, rodiče, nadřízený v práci, kterého uznáváte apod. Ale věřte mi, že i tohle jde napravit, vím to podle sebe. Proces získávání sebevědomí se však pro oba případy mírně odlišuje.

Zrada jménem centrum hodnocení

VztekZákladem získání sebevědomí je přesunout tzv. centrum hodnocení k sobě. Podle Carla Rogerse, zakladatele psychoterapie zaměřené na člověka, se lidé odlišují podle toho, jestli mají vnější či vnitřní centrum hodnocení. Tedy, jestli svůj obrázek o sobě si utvářejí na základě vlastních závěrů či na základě zpětné vazby a hodnocení získaného zvenčí, od ostatních. Je zjevné, že je podstatně výhodnější mít centrum hodnocení uvnitř sebe. Jedině pak dokážete sami ovlivnit, jestli jste sebevědomí či nikoliv. V opačném případě jste závislí na hodnocení okolí. Problém je, že se to velice nesnadno mění. Pokud na tom budete ale pár měsíců až let usilovně pracovat, tak se vám to podaří. Jak?

TIP: Přečtěte si také, jak dosáhnout sebevědomí a sebelásky podle Dalajlámy.

Krok číslo 1: Každý den se chvalte

Už jste možná od někoho někdy slyšeli, že: „Nikdo mě nepochválí tak jako já!“ A třeba jste si o tom, co to říkal, mysleli, jaký je to nafoukaný idiot. Jenže nafoukaný idiot nemá problém se sebevědomím, jako máte teď vy. A i když se říká, že „samochvála smrdí,“ pro lidi s nízkým či vůbec žádným sebevědomím je to přesně naopak. Musíte se začít chválit! Každý den najděte aspoň jednu věc, za kterou se pochválíte. Pokud se vám to nepodaří rovnou, tak si prostě před spaním vyhraďte pět minut a jednu věc najděte. Povinně aspoň jednu! Ne však víc než řekněme tři. Vaše chválení se musí mít také své limity, abyste si vlastní pochvaly sami vážili. Vážit si vlastní pochvaly je ostatně první krok k tomu, abyste si začali časem vážit i sami sebe, jako člověka.

A může to být naprosto cokoliv – povedlo se vám uvařit super oběd, vstali jste včas do práce, doběhli jste tramvaj, vzali jste si deštník a pak skutečně pršelo a vy jste díky tomu nezmokli, prostě cokoliv. Ptáte se proboha proč? Protože už tím, že začnete hledat sami pozitiva na tom, co jste celý den dělali, si postupně budete budovat vlastní sebevědomí. Rozhodně se vyvarujte ale přístupu typu: „Dneska mi všichni pochválili svíčkovou, tak mám radost a chválím se za to.“ Ne. Tohle musí jít přímo z vás a jen z vás! Nechceme teď utvrzovat vnější hodnocení, chceme budovat naše vlastní! A až se budete chválit, chvalte se nahlas a třeba i před zrcadlem. Ať vidíte a slyšíte toho, komu se dnes něco povedlo, toho, kdo si zaslouží pochválit – totiž sebe!  Nebude to první týdny lehké, ale to tu nikdo ani nesliboval 😉

Patříte mezi ty, kteří přišli o sebevědomí? Zaměřte se na to, kde jste si dříve věřili a chvalte se pokud možno za úspěchy v této oblasti. Jedině tak časem zvrátíte pokřivený obraz o vás, který vám někdo jiný postupně vštípil. Klíčem je přesvědčit sami sebe, že prostě neměl pravdu!

Krok číslo 2: Začněte být vůči hodnocení ostatních kritičtí

DSCN3205_editedNikoliv ve smyslu, že všichni kolem vás jsou pitomci. To ne. Ale než vezmete cizí hodnocení vaší činnosti za své, měli byste se na chvíli zastavit a podrobit ho kritické analýze. Proč mi to ten člověk říká? Chce mi tím nějak pomoci? Chce mi tím ublížit? Nebo se jen snaží dosáhnout svého? Je vůbec kompetentní k tomu, aby danou věc dokázal „objektivně“ zhodnotit? Nemá náhodou sám nějaké problémy?

Pokud patříte mezi ty, kterým bylo sebevědomí násilně odňato, klaďte si přesně tyto otázky pokaždé, když si vzpomenete na výroky toho, díky kterému jste o ně přišli. Pokud dospějete k tomu, že daný člověk, co vám něco pochválil anebo vás naopak pokáral, to s vámi myslí/myslel dobře, je čas na další krok v tomto procesu.

Může na tom být něco pravdy? Opravdu se tak chovám/jsem něco podobného udělal/je to tak výjimečné? Říkal mi někdo jiný v minulosti už něco podobného? Důležité je, zkusit se v danou chvíli oprostit od emocí (pocitu uraženosti) a, třeba i zpětně, si zkusit celou situaci zanalyzovat. Aby to nebylo tak abstraktní, vezměme si dva konkrétní příklady často ovlivňující naše sebevědomí:

Příklad 1: Naše kamarádka nám říká: „No, měl(a) by si trochu shodit.“ Co může být její motivace mi to sdělit? Je první kdo nám to říká? Říká to i jiným lidem? Jaké je naše BMI (ne, že bych ten ukazatel považoval za důležitý, ale pro základní orientaci postačí)? Přibral(a) jsem v poslední době?

Příklad 2: Náš šéf nám říká: „Ty podklady od tebe jsou příšerné, nepoužitelné, musel jsem to celé předělat. Už se sebou konečně něco dělej!“ Odvedl jsem podle sebe nejlepší práci, jakou jsem za daných okolností mohl? Je možné, že jsem udělal nějakou chybu? Proč je tak rozčílený? Nemůže k tomu mít i jiné důvody? Je skutečně pravda, že v minulosti mě opakovaně vytýkal špatnou práci? Vysvětlil mi, jak to mám dělat lépe? (což je mimochodem jeho úkol coby manažera) Jsou skutečně ty podklady celé nepoužitelné anebo jen přehání?

Krok číslo 3: Každý týden dokončete úspěšně nějaký „projekt“

Pozitivní psychologie pracuje hodně s principem motivace prostřednictvím dokončování malých jasně vymezených úkolů. Je prokázáno, že čím víc „zvládnutých“ věcí máte za sebou, tím větší je vaše sebevědomí a tím větší je i motivace dokončovat další, náročnější projekty. Znamená to tedy, že si máte v zaměstnání brát práci navíc, abyste toho mohli víc dokončit? Vůbec! To, co potřebujete, je začít přemýšlet jinak o tom, co už děláte. Včetně těch nejběžnějších věcí jako je třeba úklid, nákup jídla, chození do posilovny apod. Denně úspěšně dokončujete řadu jasně vymezených projektů, aniž byste si to uvědomovali. A to se teď změní, protože vy potřebujete získat sebevědomí!

Aby to však mělo nějaký motivační účinek posilující vaše sebevědomí, bude nutné, aby to pro vás nebylo až tak jednoduché. Ideálně to musí být něco, do čeho se vám tak úplně nechce, ale zároveň by pravděpodobnost úspěšného dokončení daného projektu měla pohybovat mezi 70 až 80 procenty. Než se do nějakého takového projektu pustíte, je na výsost důležité naučit se, jak správně definovat své cíle. Pomůže nám v tom metodika SMART. Každý cíl projektu, který si definujete, musí být specifický, měřitelný, vámi akceptovaný, realistický a definovaný v čase. Třeba: „Tuto sobotu půjdu (bez ohledu na počasí) na procházku a ujdu nejméně 10 km během nejvýše 3 hodin.“ je jeden z nich. Anebo třeba, že tuto sobotu omyjete všechna okna v bytě, tuto neděli smontujete tu skříňku do koupelny, o které už dlouho přemýšlíte, atd. Musí to být jasně definované, relativně rychle splnitelné a zároveň něco, do čeho se vám moc nechce a/nebo co už nějakou dobu odkládáte. S tím, jak se bude zvyšovat počet úspěšně dokončených projektů, se bude zvyšovat i jejich obtížnost. A jednou možná přijde přelomový projekt, který vám pomůže získat/vrátí vaše sebevědomí jako se to stalo mě. A pokud ne, vybudujete si ho postupně a tentokrát na pevných základech.

Krok číslo 4: Zaveďte si vlastní „síň slávy“

No limitsZnám pár vrcholových sportovců, kteří doma mají něco jako síň slávy. Obvykle je to skříňka či dokonce místnost, kde mají vystaveny všechny své poháry, medaile, diplomy, vítězné fotografie, atd. Mají jim připomínat, co všechno už dokázali. Zkuste se teď zamyslet nad tím, co všechno jste v životě dokázali. Na co jste opravdu hrdí. A neomezujte se jen na posledních pár měsíců či let. Může to být cokoliv, třeba i maturitní vysvědčení. Určitě si pamatujete, jak stresující bylo připravovat se na maturitu. A zvládli jste to! Je to něco, na co byste měli být i dnes pyšní. Něco, za co se můžete i po letech pochválit. A podobných věcí je mnohem mnohem víc. Jen už jste na ně třeba za ty roky zapomněli anebo vám někdo jiný řekl, že „to vlastně nic není.“ Na to ale nikdo nemá právo! Nikdo na světě nemá právo vám říkat, za co můžete anebo nesmíte být na sebe vy sami pyšní! I když třeba doběhnete maraton jako poslední, tak jste ale pořád uběhli maraton!

Aby se vám (třeba i pomyslná) síň slávy lépe budovala, každý týden vyberte právě jednu věc, za kterou jste na sebe nejvíce pyšní a napište si ji na jeden papír, který bude mít 53 políček. Pro každý týden tam budete mít jednu věc, za kterou jste na sebe byli nejvíce pyšní.

Krok číslo 5: Vy to dokážete!

Ano, vy dokážete získat sebevědomí. Není to vůbec otázka „Jestli?“ je to pouze a jen otázka: „Kdy?“ Když ale budete vytrvalí a důslední, tak to „kdy“ bude o to kratší. Dokázali jste sami přečkat ledasco. Ostatně dnes ráno jste dokázali vstát z postele a fungovat, i přesto, že vnitřně cítíte, že si nevěříte, že vám chybí sebevědomí, zatímco „všichni“ (= bůh ví, jestli aspoň polovina) kolem vás jsou plni sebevědomí. Jste bojovník (či bojovnice) a vy to dokážete!

A pokud byste na vaší cestě za získáním sebevědomí potřebovali pomoci, abyste sebevědomí získali rychleji, neváhejte mě kontaktovat. Teď už je ale čas na váš první krok!

PohledO autorovi

Martin Zikmund je průvodce lidí a firem klíčovými změnami, vede semináře a workshopy pro veřejnost i pro firmy zaměřené na témata osobního rozvoje, zvládání stresu, životní harmonie, sebevědomí a hlavně sebe-vědomí. Je autorem všech textů a většiny fotografií na tomto blogu. Více se o něm dozvíte na Nekouč.cz.

12 comments

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s