Meditace

kamenyNa této stránce máte k dispozici nahrávky k jednotlivým druhům meditací tak, jak byly probírány na workshopu. Všechny nahrávky jsou v MP3 a můžete si je stáhnout a poslouchat dle potřeby. Obecně platí, že většina lidí začíná s meditacemi prostřednictvím vedených meditací (guided meditation) při poslechu nahrávek a postupně přechází k meditování bez vnějšího vedení (u těch forem, kde je to možné). Nicméně, existují lidé, kteří meditují klidně i desítky let jen s nahrávkami. Je to čistě o tom, co Vám osobně více vyhovuje.

Důležité upozornění – je zcela normální, že každému sedí jiný druh meditace. Pokud během meditace zjistíte, že Vám daná technika nevyhovuje, nebo ve vás například vyvolává nějaké nepříjemné pocity, je v pořádku přestat. Pokud zjistíte, že se vám při dané technice špatně dýchá nebo nějak jinak dělá špatně, je v pořádku přestat. Využijte raději jiné techniky, která vám třeba sedne lépe.

Ještě jedno důležité upozornění – Pokud zjistíte, že se vám během meditace zaběhly myšlenky někam zcela jinam, je to naprosto normální. Jakmile si to uvědomte, přijměte to, že jste začali myslet na něco jiného, a soustřeďte se zpět na hlavní „kotvu“ meditace (dech, pohyb, předmět, část těla, představu, atd.).

Pokud se chcete dozvědět o meditacích a jejích přínosech něco víc, přečtěte si tento můj článekV tomto článku najdete blíže osvětlené některé psychosomatické procesy týkající se interakce hypothalamu s HPA osou a autonomní nervovou soustavou, což jsou mechanismy, které se při meditacích široce uplatňují.

Prezentace z přednášky na konferenci Cesta k sobě (6. 4. 2019, Olomouc) je ke stažení zde.

Pokud máte jakékoliv dotazy, podněty, návrhy, můžete je přidat do diskuse na konci tohoto článku (klidně i pod pseudonymem), nebo mě kontaktovat osobně.


TIP: Přijďte na pravidelná středeční meditační setkání v Praze.


Techniky pracující s dechem

Základní Pranayma – Ajurvédská medicína
Palcem přimáčkneme pravou nosní dírku, nadechneme se levou nosní dírkou.
Uvolníme pravou nosní dírku a malíčkem téže ruky zmáčkneme levou nosní dírku.
Vydechneme pravou nosní dírkou, nadechneme se pravou nosní dírkou,
Uvolníme levou nosní dírku, palcem téže ruky zmáčkneme pravou nosní dírku,
Vydechneme levou nosní dírkou. Nadechneme se levou nosní dírkou,
Uvolníme pravou nosní dírku, malíčkem téže ruky zmáčkneme levou nosní dírku,…

Dýchání 4-7-8 – prof. Andrew Weil, University of Arizona, College of Medicine
Stáhnout (4:57)

Expanzivní dýchání – Catherine Spann, Ph. D., University of Colorado, Boulder
Stáhnout (10:17)

Koherentní dýchání – doc. Patricia L. Gerbarg, New York Medical College
Stáhnout (7:58)

Základní meditace s dechem (sekulární) – prof. Jon Kabat-Zinn, University of Massachusetts Medical School
Stáhnout (6:55)

Základní meditace s dechem (buddhistická)
Stáhnout (9:02)

Techniky pracující se soucitem

Self-compassion Break – Doc. Kristin Neff, University of California, Los Angeles
Stáhnout (7:05)

Loving-kindness meditation (metta/maitre) – prof. Willem Kuyken, University of Oxford
Stáhnout (11:33)

Techniky pracující s uvědomováním těla

Grounding – prof. Mirko Frýba, Universität Bern
Stáhnout (4:30)

Body Scan v sedě – UCLA Mindful Awareness Research Center
Stáhnout (6:34)

Meditace v chůzi – Dr. Rebecca Crane, Centre for Mindfulness Research and Practice, Bangor University
Stáhnout (6:06)

Yoga Nidra – indický buddhismus
Stáhnout (18:57)

Techniky pracující s mantrou

Meditace Om – indický buddhismus
Stáhnout (4:34)

Křesťanská meditace – The World Community for Christian Meditation
Zavřeme oči, dýcháme nosem a soustředíme svoji pozornost na neustálé opakování (v duchu) mantry např. Maranatha.
Stáhnout (2:47)

Techniky pracující se soustředěním

Attention Focusing – prof. Jon Kabat-Zinn, University of Massachusetts Medical School
Stáhnout (4:10)

Koány – Zen
Stáhnout Co je to cesta (2:27)
Stáhnout Na vlasech nezáleží (2:06)
Stáhnout Nejlepší kus masa (1:32)

Koány bez úvodu – Zen

Stáhnout Co je to osvícení (0:16)
Stáhnout Vidět přítomnost (0:38)
Stáhnout Co mi mistr může dát (0:25)

Techniky pracující s imaginací

Božská meditace – Tibetský buddhismus
Stáhnout (7:42)

O lektorovi

PohledMartin Zikmund původně vystudoval telekomunikační techniku na FEL ČVUT a podnikání a management v průmyslu na MÚVS ČVUT. Během doktorského studia se zaměřoval na výzkum v oblasti bionanomedicíny.

Posledních 5 let se zaměřuje na studium psychologie, psychoterapie, neurověd a náboženství. V roce 2014 byl iniciován do Kriya Yogy v tradici Mahavatara Babajiho a dostal se k praktikování Yoga Nidry. V letech 2015 až 2018 absolvoval výcvik v Person-Centered Approach (Rogersovská psychoterapie) u Diakonie ČCE a je v posledním roce studia na Pražské psychoterapeutické fakultě. V oblasti meditace úspěšně dokončil následující online kurzy:

  • De-Mystifying Mindfulness (Mindfulness Based Stress Reduction), 35 hodin, Universiteit Leiden, Prof. Dr. Chris Goto-Jones (2018)
  • Science of Happiness, 47 hodin, UC Berkeley, Dacher Keltner, Ph. D., Emiliana Simon-Thomas, Ph. D. (2017)
  • Science and Practice of Yoga, 27 hodin, University of Texas, Arlington, Stacy Dockins, Catherine Spann, Ph. D., prof. George Siemens, Ph. D. (2017)
  • Positive Psychology, 12 hodin, University of North Carolina at Chapel Hill, Barbara L. Fredrickson, Ph. D. (2017)
  • Buddhism and Modern Psychology, 18 hodin, Princeton University, Robert Wright (2017)

V roce 2017 Martin spolupracoval s Centrem hygieny práce a pracovního lékařství Státního zdravotního ústavu na projektu Ministerstva zdravotnictví české republiky Psychosociální rizika v sektoru zdravotnictví a sociálních služeb, a to v oblasti technik pro zvládání stresu a meditačních technik.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s